Wat is een GoPro?

Een GoPro is wat TomTom is voor gps-navigatie systemen. GoPro is een merknaam die zo bekend is dat het nu de soortnaam is geworden voor alle action camera’s. Vaak wordt onterecht action camera’s aangeduid als GoPro’s.

Er is maar één echte GoPro fabrikant, dit bedrijf is gevestigd in Californië, USA. Ondanks dat het niet het eerste bedrijf is dat een camera op de markt heeft gebracht die geschikt is om foto’s en video te maken in extreme omstandigheden, toch is dit wel het bedrijf dat ervoor gezorgd heeft dat deze techniek voor iedereen beschikbaar is geworden. In de wereld van action camera’s wordt de GoPro ook nog steeds gezien als de beste actie camera die er is.

Maar wat is een GoPro en wat kun je er mee? Wat heeft de GoPro tot stand gebracht in de fotografie- en filmwereld? Wil je er een aanschaffen scroll dan naar beneden voor de top 5 beste action camera’s van 2020

mooie foto met gopro

Wat maakt een GoPro een action camera?

De eerste GoPro was oorspronkelijk gemaakt om te kunnen filmen tijdens het surfen. GoPro’s worden nu nog steeds gebruikt tijdens het surfen en tijdens het uitoefenen van andere watersporten. Maar sinds de komst van de eerste GoPro is er veel veranderd. De action camera heeft zijn weg nu gevonden naar veel meer sporten en wordt nu ook vaak door avonturiers en vakantievierder gebruikt. Ken je een avonturier die binnenkort op vakantie gaat of aan een nieuw avontuur begint? Misschien is dit een leuk cadeau, is dit iets te prijzig dan kun je altijd onze cadeau ideeën bekijken die we voor de avonturiers samengesteld hebben.

De GoPro is een kleine camera die het beste van een fototoestel en videorecorder neemt en dit samenvoegt in een klein pakketje. Een pakketje dat niet alleen kleiner is, maar ook waterdicht en bijna onbreekbaar. In het pakketje zit een beeldsensor, een processor, ultragroothoeklens en een aantal microfoontjes om de audio op te kunnen nemen. Een GoPro is gemakkelijk te in gebruik omdat er vaak maar twee of drie knoppen op zitten. De nieuwere modellen hebben tegenwoordig touchscreen.

Wat is de foto en film kwaliteit van de nieuwste GoPro?

Het is waarschijnlijk niet het belangrijkste detail aan een GoPro, maar het is wel iets waardoor zijn opnames duidelijk gekenmerkt worden: de lens. Net als bijna alle andere action camera’s maakt ook de GoPro gebruik van een ultragroothoeklens waardoor je veel meer omgeving in een foto hebt. Dit zorgt er ook voor dat als je een selfie maakt, veel van de achtergrond kunt laten zien. Plaats je hem op je helm of op je stuur, dan kun je er ook zeker van zijn dat je alles zult zien wat er voor je gebeurd.

Zonsondergang filmen

De camera maakt superscherpe foto’s met zijn 12MP lens. Maar waar hij echt boven zijn concurrenten, en zelfs boven sommige gewone camera’s, staat is zijn videokwaliteit. De GoPro HERO 8 kan 4K met 60 fps opnemen en doet 120 fps met 2.7K. Dit is echt ongehoord scherp! Ook de toevoeging van HyperSmooth 2.0 Video Stabilization, zorgt ervoor dat je opnames super “smooth” worden, dus geen schokkerige beelden meer tijdens het rondlopen.

Verbinden en bevestigen

Of je nu een Apple iPhone of een Android telefoon hebt, de GoPro kun je heel makkelijk aan je telefoon koppelen en dit live streamen. Een GoPro heeft standaard Bluetooth en WiFi ingebouwd waardoor je volledige controle over je GoPro hebt vanaf je smartphone. Dit is zeker een punt waar GoPro de concurrentie nog steeds in verslaat, de combinatie van hardware en software is iets waar weinig andere action camera’s aan kunnen tippen.

Gopro op helm

De GoPro staat bekend om de vele mogelijkheden die je hebt om deze aan van alles te bevestigen. Je bevestigd hem met gemak aan je helm, ideaal tijdens het snowboarden, op je stuur als je aan het mountainbiken bent, op je surfplank voor tijdens het surfen of op je raam tijdens het autorijden. Het bevestigingssysteem van GoPro wordt nu bijna door ieder action cameramerk overgenomen, waardoor je accessoires makkelijk kunt uitwisselen. Er zijn zoveel mogelijkheden om je GoPro te bevestigen dat het moeilijk wordt om iets te vinden waar je hem niet op kunt monteren.

Beperkingen

De GoPro is de ideale reisgenoot voor elk avontuur, hij is gemakkelijk te gebruiken en er is weinig wat je fout kunt doen. Hierdoor ben je bijna altijd verzekerd van goede foto’s en video’s. Maar dat wil niet zeggen dat je nu je DSLR of mirrorless camera thuis kunt laten. Een camera met verwisselbare lens en een grotere beeldsensor krijgt meer licht binnen en zo een superieure fotokwaliteit, vooral als je foto’s maakt in een omgeving met weinig licht. En voor video’s hebben veel videocamera’s het voordeel van een optische zoom, waardoor de beeldkwaliteit niet achteruit gaat tijdens het inzoomen.

Maar GoPro camera’s zijn niet op de markt om te concurreren met deze type camera’s. Als je op zoek bent naar een oplossing voor het maken van beeldmateriaal voor je volgende avontuur, zul je zeker veel plezier hebben aan deze compacte optie. Er zijn weinig redenen te vinden om er niet een aan te schaffen.

Vandaar dat we hieronder de top 5 van beste action camera’s van het moment hebben samengesteld. Zoals beschreven is GoPro het merk om te kiezen, maar wil je ook iets van je budget overhouden voor accessoires dan zul je misschien voor een andere action camera gaan. Bij elke camera vind je de plus- en minpunten waardoor je zo een weloverwogen keus kunt maken!

Let op: Sommige van de onderstaande links zijn affiliate links. Koop je iets via een van de links, dan krijgen wij hier een vergoeding voor. Zonder extra kosten voor jou!

Beste Action Camera 2020 Top 5

No.

Afbeelding

Naam

Pluspunten

1.

GoPro HERO 8

• Lichtgewicht & Compact
  • Waterdicht
  • HyperSmooth

2.

DJI Osmo Action

• Waterdicht
  • Voice Control
  • Twee schermen

3.

Yi II 4K

• Lichtgewicht
  • Goede Beeldstabillisatie
  • Makkelijk te bedienen

4.

VIZU Extreme X86

• Wrist Remote
  • Goedkoop

5.

Nikkei Extreme X6

• Goedkoop
  • 30m Waterdicht

Een beste action camera schaf je aan als je opnames wilt maken tijdens activiteiten zoals tijdens het sporten of andere activiteiten. Je wilt dan een camera die bewegende beelden goed kan opnemen zonder storingen. Ook wil je hem kunnen gebruiken in diverse weersomstandigheden want dat is iets wat je niet kunt voorspellen. Een action camera voldoet aan deze en nog veel meer wensen. Waar let je op tijdens je aankoop?

De resolutie is het meest belangrijk van de camera. Dit bepaalt namelijk de kwaliteit van je beelden. 4K is op dit moment het hoogst wat je kunt krijgen en de meeste action camera’s beschikken daar ook over. Daarnaast wil je dat je beelden niet te schokkerig worden na de opnames en daarom zorg je ervoor dat je toestel over beeldstabilisatie beschikt. Hoe actiever de activiteit, des te beter de stabilisatie moet zijn.

De fps (frame rate per seconde) bepaalt de hoeveelheid beelden per seconde de camera kan vastleggen. Dit kun je vaak instellen op de camera zelf. Als je een hoge fps selecteert, dan heb je de mogelijkheid om beelden in slow motion af te kunnen spelen.

Dit zijn de meest belangrijke dingen waar je op let bij aanschaf. Daarnaast kun je zelf bepalen of je het formaat, de prijs en bijbehorende accessoires belangrijk vindt. De meeste modellen zijn van zichzelf waterdicht of worden geleverd met een beschermkap om zo ook onder water te kunnen filmen.

1. GoPro HERO 8

Vergelijk de Prijzen

Wie kent de GoPro camera’s nu niet! GoPro produceert al decennia lang een van de betere action camera’s die er bestaan. Nu hebben ze de GoPro HERO lijn uitgebreid met de HERO 8, de meest veelzijdige en schokvrije HERO-camera ooit. Het is de duurste en beste action camera uit de top 5 die we beschrijven maar hij mag gewoon niet ontbreken in je keus voor de camera die jouw fotomomenten vast gaat leggen.

Dit is waarom: Het toestel weegt op de eerste plaats maar 126 gram waardoor hij met gemak in je zak past. En dat is nog maar het begin. Zijn beeldmateriaal is super vloeiend dankzij de HyperSmooth 2.0. Je kunt kiezen uit drie stabilisatieniveaus wat niet alleen mooie foto’s oplevert maar ook vloeiende video’s in 4K maakt. Deze functie kan in alle resoluties en framerates gebruikt worden en heeft een horizontaalstelling ingebouwd.

Met de TimeWarp 2.0 maak je gestabiliseerde timelapse video’s, of je nu stilstaat of beweegt. Deze functie past automatisch de snelheid aan op basis van bewegingen, belichting en omgevingsdetectie. Wil je de opname vertragen, dan kan dat om deze vervolgens later weer te versnellen. Deze opnames kun je livestreamen in 1080p via de GoPro app.

Foto’s worden met 12 MP vastgelegd. Door de HDR maak je scherpe foto’s, zelfs als het om bewegende beelden gaat. Heb je je handen even vol, dan zal je blij zijn met de ingebouwde stembediening! Hij kan 14 gesproken opdrachten uitvoeren waarvoor jij je handen even vrij hebt voor iets anders. Ben je een vlogger, een professionele filmmaker of gewoon iemand die graag acties vastlegt? Deze GoPro HERO 8 past bij jou!

• Lichtgewicht, past zo in je zak
  • Goede kwaliteit
  • Livestream via je smartphone
  • Duur in de aanschaf
  • Moet er extra batterijen bij bestellen

2. DJI Osmo Action

Vergelijk de Prijzen

De DJI Osmo Action action camera doet niet onder voor de GoPro’s. Dit model is ideaal als je op avontuur gaat. Of dit nu backpacken is, mountainbiken of skiën, je zult er veel plezier van hebben. Hij is licht in gewicht, 124 gram, en maakt foto’s en video’s van goede kwaliteit. Waarom zou je dit model kiezen boven een GoPro, naast het feit dat hij iets goedkoper is?

Deze Osman action cam heeft een dubbel scherm, zowel een aan de voorkant naast de lens als aan de achterkant. Het LCD scherm aan de voorkant is ideaal als je jezelf wilt filmen waar je ook maar bent, zo weet je wat je filmt! En het scherm aan de achterkant is een touchscreen. Door de verschillende knoppen op het toestel kun je heel eenvoudig schakelen tussen de camera aan de voor- en achterkant en de verschillende instellingen.

Tijdens het filmen en het maken van coole foto’s hoef je niet bang te zijn voor bewegend beeld. Dit model beschikt over Electronic Image Stabilisationtechnologie waardoor hij stabiele, schokvrije en vloeiende beelden maakt. Films worden gemaakt in 4K HDR met 60 fps. HIj heeft een 1/2,3” CMOS-sensor. Film je graag op verschillende manieren? Er kan tot 8x slowmotion in 1080p met 240 fps gefilmd worden en maakt hij ook gebruik van een timelaps en hyperlaps. Foto’s worden gemaakt in 12 MP met een f/2.8 groothoeklens en een beeldwijdte van 145 graden.

Ook dit toestel kan bedient worden via spraakbesturing. Film je graag onder water of in natte omstandigheden, zonder extra beschermkap kan hij tot 11 meter onder water. Hij kan tegen temperaturen van maximaal -10⁰C. Warmte wordt sneller afgevoerd zodat je langere tijd kunt filmen. Met de DJI Mimo App maak je het helemaal compleet zodat je je beeldmateriaal makkelijk na gebruik kunt bewerken en delen.

• Waterdicht
  • Voice Control
  • Twee schermen
  • Hij heeft geen remote bediening
  • Geen geheugenkaart meegeleverd

3. YI II 4K Action Camera

Vergelijk de Prijzen

Een van de nieuwere beste action camera’s waarover we je graag willen informeren, is de YI II 4K van het merk Xiaomi. Hij is net iets goedkoper als de GoPro. Dit model is maar liefst 60 gram en is te krijgen in zwart of wit. Met zijn 2,19-inch LCD-touchscreen kun je hem eenvoudig bedienen tijdens gebruik. Het touchscreen is gemaakt van Gorilla Glass Retina zodat hij extra beschermd is tegen krassen. Maar dat is niet alles want je wilt natuurlijk weten wat hij kan op het gebied van filmen en foto’s maken.

Video’s worden gemaakt in 4K met 30 fps. Hij maakt ultra heldere en stabiele video’s en dat heeft met name te maken met de Ambarelle A9SE75-chip, een Sony IMX377 beeldsensor, glaslenzen van maar liefst 7 lagen en de Elektronische Beeldstabilisatie (EIS). Deze EIS maakt gebruik van een gyroscoop en accelerometer die bij hevige trillingen of bewegingen alsnog zorgen voor een stabiele opname. Ideaal als je op je mountainbike zit en een zware afdaling hebt.

Foto Kwaliteit

En hoe zit het met de kwaliteit van foto’s? Hij beschikt over een 12MP fotocamera die net als bij het maken van een video bij weinig licht gemaakt kan worden vanwege de vele functies die erin gebouwd zijn. Daarbij heeft het toestel een 155 graden groothoeklens met een F2.8-diafragma en dat helpt zeker bij het maken van mooie, heldere foto’s. Mooie foto’s en opnames wil je natuurlijk graag delen met je vrienden en dat doe je door de YI Camera-app te downloaden. Bewerk je foto’s en video’s, zet er een leuk muziekje bij en deel ze op social media. Je kunt de camera dan ook via je smartphone bedienen.

Maak je er veelvuldig gebruik van, dan hoef je je geen zorgen te maken over oververhitting omdat het hoogwaardige koelsysteem ervoor zorgt dat hij te heet wordt. Voor allerlei activiteiten is dit model te gebruiken, zelfs onderwater. Hij kan tot 30 meter onderwater. Houdt er wel rekening mee dat er geen accessoires meegeleverd worden, dit zul je er apart bij moeten kopen.

• Lichtgewicht
  • Makkelijk te bedienen
  • Goede Beeldstabilisatie
  • Geen GPS-functie
  • Mic input ontbreekt
  • Geen bevestigingset meegeleverd

4. VIZU Extreme X8S

Vergelijk de Prijzen

De VIZU Extreme X8S komt uit de serie van het merk Nikkei Extreme. Dit is een wat simpeler toestel en niet ideaal voor de zware actie momenten. Maar zeker geen slechte keus! In 2018 is hij zelfs als Best Reviewed door Kieskeurig.nl! Je kunt hem gebruiken voor het opnemen van diverse activiteiten en voor hem maken van mooie foto’s. Hij heeft aardig wat handige features erop zitten en weegt slechts 60 gram!

Films worden in 4K opgenomen met 30 fps, beduidend minder als de GoPro en de DJI. Maar je kunt er wel slowmotion beelden mee maken door te filmen in HD Ready. En met een beeldhoek van 170 graden heb je voldoende ruimte om alles in beeld te krijgen wat je maar wilt. Het toestel beschikt ook over beeldstabilisatie en dankzij de waterdichte behuizing kan je ermee duiken tot wel 60 meter diep.

Daarnaast beschikt deze VIZU Extreme over een 16 MP camera, meer als de andere modellen die we beschrijven waardoor je mooiere foto’s kunt maken. Wat je gemaakt hebt kun je terugzien op het En al je opnames en beeldmateriaal kun je eenvoudig delen via Wifi. Beelden stuur je naar je smartphone waardoor jij ze kunt delen met je vrienden.

Met de bijgeleverde wrist remote kun je van afstand je opnames maken. Hij werkt dan niet via spraakbediening, maar deze extra bijgeleverde feature is de moeite van het overwegen waard! Een wat eenvoudiger toestel maar zeker ideaal voor de beginnende vlogger of backpacker.

• Wrist remote
  • Goedkoop in de aanschaf
  • Geen timelapse mode
  • Batterijduur is vrij kort

5. Nikkei Extreme X6

Vergelijk de Prijzen

Wat kun je van deze Nikkei Extreme X6 verwachten? Zijn aanschafprijs klinkt aantrekkelijk maar wat kan hij daarvoor, vraag je je misschien af. Dit is zeker een goede optie voor de beginnende avonturist of vlogger. Het is natuurlijk geen GoPro of DJI maar om mee te beginnen en te oefenen, is dit model zeker een goede keus.

Je krijgt er heel wat accessoires bij waar je graag gebruik van zal maken tijdens het opnemen van extreme activiteiten. Met dit model neem je beelden op in 4K met 30 fps. Je hebt de mogelijkheid om de frames per seconde uit te breiden naar 60 fps als je in Full HD gaat filmen. Beelden kunnen vertraagd worden. De groothoeklens kan opnemen in 120 fps wat alleen aan te raden is bij vertraagde opnames. Foto’s komen er helder uit met de 16 MP camera. Deel de gemaakte beelden met je smartphone om zo de opnames te bewerken en te delen op social media of sluit je Extreme X6 via HDMI aan op een groot scherm.

Een van de bijgeleverde accessoires waar je gebruik van zult maken, is de waterdichte behuizing. Door deze te gebruiken kun je onderwater filmen tot wel 30 meter diep. Het nadeel van de losse behuizing is, dat je geluidsopnamen minder worden. Heb je naast de bijgeleverde fiets- en helmbevestiging meer materiaal nodig, dan kan je dit er apart bij aanschaffen om zo je set en de mogelijkheden uit te breiden.

• Goedkoop in aanschaf
  • Met behuizing waterdicht tot 30m
  • Geen SD-kaart meegeleverd
  • Korte batterijduur

Conclusie

Nu heb je een aantal verschillende modellen gezien en deze verschillen in mogelijkheden en in prijs. Voor de professionals en degene die vaak gebruik maken van een action camera zijn zowel de GoPro HERO 8 en de DJI Osmo Action de beste keus. Deze maken de mooiste beelden en hebben de beste beeldstabilisatie van allemaal.

Beeldstabilisatie

Beeldstabilisatie is belangrijk als je wilt dat je beelden bij veel bewegingen niet schokkerig worden. Dit kan zijn als je opnames maakt tijdens het skiën of mountainbiken. Voor een normale wandeling is het minder belangrijk. De HERO 8 van GoPro had de beste beeldstabilisatie omdat hij beschikt over drie stabilisatieniveaus.

Frames per seconde

De fps is de hoeveelheid beelden per seconde die de action camera kan vastleggen. De DJI Osma Action bijvoorbeeld heeft de mogelijkheid om in 4K HDR beelden met 60 fps vast te leggen. Maar dankzij de 240 fps kun je met dit toestel maar liefst 8x slowmotion opnames maken. Alle beschreven action camera’s beschikken over fps maar de DJI heeft de beste papieren!

Surf met beste action camera

Beginners

Om een action camera aan te schaffen zonder dat je echt weet hoe zo een ding werkt, wil je in eerste instantie niet teveel geld neerleggen. Daarom zijn de Yi II 4K, VIZU Extreme X8S en de Nikkei Extreme X6 de beste keus om als beginner te gebruiken. Zo raak je op een speelse manier bekend met het gebruik en kun je in de toekomst over gaan op een wat duurder model die mooiere opnames maakt. De Nikkei Extreme is vooral ideaal als je naast de video’s ook mooie foto’s wilt kunnen maken. Hij beschikt over een 16 MP camera en deze kun je heel eenvoudig delen via internet. Voor het filmen onder water is De VIZU X8S weer ideaal want dankzij de waterdichte behuizing kun je wel tot 60 meter diep duiken en opnames maken.

De beste budget action camera is zonder twijfel de Yi II 4K!

Na deze informatie wordt de keus om een action camera aan te schaffen een stuk eenvoudiger. En bij al de beste action camera’s krijg je er accessoires bij zodat je tijdens je opnames de camera niet in je hand hoeft te houden maar eenvoudig kunt bevestigen op bepaalde ondergronden.

Neem jij een action camera mee op je volgende avontuur? Vergeet dan ook niet je reis laptop mee te nemen zodat je al je videos kunt bewerken en delen met iedereen.

2 thoughts on “Beste Action Camera 2020”